SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
Klaret A/S
CVR-nummer: 38832840
C/O Medley
Øster Allé 56, 6.
2100 København Ø
Telefonnummer:
E-mailadresse: info@klaret.dk
(herefter "Klaret")
Disse salgs- og leveringsbetingelser er senest opdateret den 21/05/2025.
1. GENEREL INFORMATION
1.1. Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder alle aftaler, der indgås mellem Klaret og
kunden i forhold serviceydelserne omfattet heraf.
1.2. Vilkårene i disse salgs- og leveringsbetingelser gælder både for forbrugere og erhvervskunder,
medmindre andet er angivet.
2. KLARETS SERVICEYDELSER
2.1. Klaret sælger og leverer serviceydelser i form af professionel vinduespudsning, hækkeklipning,
fliserens, tagrenderens, træfældning, rensning af fliser, facader, tage, tagrender,
algebehandling samt øvrige services relateret til hus og hjem. Der henvises til Klaret.
dk hvor en nærmere beskrivelse af Klarets serviceydelser til enhver tid fremgår. På
hjemmesiden fremgår det endvidere, om Klaret leverer de enkelte serviceydelser som
engangsydelser og/eller på abonnement som led i løbende aftaleforhold.
2.2. Klaret er ansvarlig for, at serviceydelserne udføres fagmæssigt korrekt.
2.3. Klaret er berettiget til at anvende underleverandører til levering af serviceydelser til
kunden.
3. KUNDENS ANSVAR
3.1. Kunden er ansvarlig for, at Klaret har adgang til relevante oplysninger og lokaler, såfremt
det er nødvendigt for Klarets udførelse af serviceydelserne. Kunden er desuden
ansvarlig for at forberede og klargøre det område, hvor serviceydelsen skal leveres. Opfylder
kunden ikke dette, er Klaret berettiget til at opkræve kunden betale et gebyr i
henhold til Klarets gældende gebyrliste som til enhver tid kan findes på Klarets hjemmeside.
3.2. Såfremt kunden ønsker at flytte en aftalt tid mindre end 24 timer forud for Klarets udførelse
af en serviceydelse, pålægges der kunden et administrationsgebyr i henhold til
den enhver tid gældende gebyrliste, som kan findes på Klarets hjemmeside.
4. AFTALEINDGÅELSE – ENGANGSYDELSER
4.1. Efter en indledende korrespondance mellem Klaret og kunden eller efter modtagelse af
en opfordring til at afgive tilbud fra kunden, fremsender Klaret et skriftligt tilbud på
salg og levering af serviceydelser til kunden. For samtlige tilbud afgivet af Klaret gælder
en acceptfrist på 30 dage fra afgivelsesdatoen, medmindre Klaret specifikt har angivet
andet i tilbuddet. Hvis kunden accepterer Klarets tilbud inden for acceptfristen, fremsender
Klaret en ordrebekræftelse til kunden. Disse salgs- og leveringsbetingelser vil
herefter sammen med Klarets tilbud og ordrebekræftelse udgøre en bindende aftale om
Klarets salg og levering af serviceydelser til kunden.
4.2. En aftale indgået mellem Klaret og kunden dækker alene den aftalte ydelse som en engangsydelse,
medmindre aftalen indgås som en løbende aftale i overensstemmelse med
punkt 5 eller punkt 6.
4.3. Erhvervskunders almindelige indkøbsbetingelser vedlagt ordrer eller på anden måde
meddelt til Klaret udgør ikke en del af den bindende aftale mellem Klaret og kunden.
5. AFTALEINDGÅELSE - SERVICEAFTALER – ERHVERV
5.1. Klaret og kunden kan vælge indgå en serviceaftale om løbende levering af Klarets serviceydelser
med bindende aftaleperioder på mellem 1 år til 5 år ad gangen. Sådanne
serviceaftaler er alene bindende, såfremt de er indgået skriftligt, og det eksplicit fremgår
af serviceaftalerne, at de er løbende og uopsigelige i den aftalte aftaleperiode.
5.2. En serviceaftale er uopsigeligt bindende mellem Klaret og kunden i den i serviceaftalen
fastsatte aftaleperiode.
5.3. Efter udløbet af serviceaftalens aftaleperiode fornys serviceaftalen automatisk med en
uopsigelig aftaleperiode på 1 år ad gangen, medmindre serviceaftalen forinden er opsagt
i overensstemmelse punkt 5.4.
5.4. Serviceaftalen kan af begge parter opsiges med et skriftligt opsigelsesvarsel på 3 måneder
til udgangen af en måned forud for serviceaftalens udløb.
6. AFTALEINDGÅELSE – ABONNeMENT – FORBRUGERE
6.1. Kunden kan vælge at tegne et abonnement om løbende levering af Klarets serviceydelser.
6.2. Abonnementer tegnet i henhold til punkt 6.1 er løbende, indtil de bliver opsagt.
6.3. Kunden kan opsige abonnementet med et skriftligt opsigelsesvarsel på 1 måned, dog
tidligst til udgangen af en periode på 6 måneder fra abonnementets tegning.
6.4. Ved oprettelse af abonnement betaler Kunden den første månedlige abonnementsbetaling.
Hvis abonnementet inkluderer servicebesøg fx hver tredje måned, fordeles betalingen
for besøget over tre måneder, hvilket betyder, at abonnementet er bagudbetalt
i forhold til udførte besøg.
6.5. Ved opsigelse efter et besøg faktureres kunden for de resterende månedlige betalinger,
der dækker besøget. Disse opkræves samlet ved opsigelsen. Kunden skal derfor forvente
at betale 1-3 måneders månedlig abonnement ved opsigelse.
7. PRISER
7.1. Klarets priser for serviceydelserne følger Klarets til enhver tid gældende prisliste på det
tidspunkt, hvor Klaret bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet
skriftligt.
7.2. Priserne reguleres årligt på baggrund af ændringer i nettoprisindekset. Reguleringer i
henhold til dette punkt træder i kraft hvert år den 1. januar. Klaret er herudover berettiget
til at varsle ekstraordinære prisstigninger. I et sådant tilfælde har kunden ret til at
opsige aftalen/afmelde opgaven straks og uden varsel i perioden indtil de ekstraordinære
prisstigningers ikrafttræden, idet kunden dog altid indrømmes minimum 30 dage
til at levere opsigelsen til Klaret.
7.3. Transportudgifter i forbindelse med udførelsen af serviceydelserne betales af kunden
til de satser, der til enhver tid fastsættes af Klaret.
7.4. Den endelige pris, som kunden skal betale til Klaret i henhold til punkt 7.3 og 7.4, fremgår
af ordrebekræftelsen, medmindre det konkret aftales, at en eller flere serviceydelser
leveres i henhold til medgået tidsforbrug. Som en del af den endelige pris opkræves et
miljøtillæg på DKK 100 eksklusive moms, der dækker svingende brændstof og energipriser,
og nye miljøkrav fra Miljøstyrelsen til korrekt brug og håndtering af produkter.
7.5. For erhvervskunder angives priser i danske kroner ekskl. moms.
7.6. For forbrugere angives priser i danske kroner inkl. moms.
8. BETALING
8.1. Kunden skal betale fakturaen for Klarets serviceydelser senest 8 dage efter fakturadatoen,
medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
8.2. Hvis kunden undlader at betale en faktura rettidigt af årsager, som Klaret er uden ansvar
for, har Klaret ret til rente af det forfaldne beløb i henhold til renteloven fra forfaldstid
og til betaling sker.
8.3. Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura senest 14 dage efter at have modtaget
skriftligt påkrav om betaling fra Klaret, har Klaret ud over rente efter punkt 8.2
ret til (i) at ophæve salget af de serviceydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) at ophæve
salget af de serviceydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling
herfor, og/eller (iii) at gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende i henhold
til dansk rets almindelige regler.
9. LEVERING
9.1. Klaret leverer serviceydelserne på det tidspunkt, der fremgår af Klaret ordrebekræftelse.
9.2. Erhvervskunder skal undersøge alle serviceydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager
fejl eller mangler, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal det straks meddeles
skriftligt til Klaret. Hvis fejl eller mangler, som kunden har opdaget eller burde have
opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Klaret, fortaber kunden retten til at gøre
manglerne gældende.
9.3. Forbrugere kan undersøge alle serviceydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager fejl
eller mangler, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal det inden rimelig tid meddeles
skriftligt til Klaret. Hvis fejl eller mangler, som kunden har opdaget eller burde have
opdaget, ikke inden rimelig tid meddeles skriftligt til Klaret, kan det ikke senere gøres
gældende.
10. AFBESTILLING
10.1. Kunden er alene berettiget til at afbestille en ydelse, såfremt afbestillingen er
foretaget i god tid med mere end 24 timers forudgående skriftligt varsel.
10.2. Såfremt kunden enten udebliver eller afbestiller med kortere varsel end 24 timer,
er Klaret berettiget til et afbestillingsgebyr, der udgør DKK 1.000 for erhvervskunder
og DKK 500 for forbrugere.
11. FORTRYDELSERET - FORBRUGERE
11.1. Hvis kunden er en forbruger, har kunden ret til at træde tilbage fra sin bindende aftale
med Klaret uden begrundelse inden for 14 dage. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage
efter den dag, hvor kunden har indgået en bindende aftale med Klaret. Såfremt
fortrydelsesfristen udløber på en lørdag, søndag, helligdag, grundlovsdag, juleaftensdag
eller nytårsaftensdag, forlænges fristen til førstkommende hverdag.
11.2. Fortrydelsesfristen ophører, hvis Klaret har udført den aftalte ydelse før udløbet af fortrydelsesfristen.
Det betyder, at kunden mister sin fortrydelsesret, når Klaret har udført
den aftalte serviceydelse. Dette kræver, at kunden på forhånd har givet sit udtrykkelige
samtykke til, at Klaret udfører den aftalte serviceydelse inden fortrydelsesfristens udløb,
og at kundens fortrydelsesret ophører samtidig hermed.
11.3. For at udøve fortrydelsesretten skal kunden meddele Klaret sin beslutning om at fortryde
sin bindende aftale med Klaret i en utvetydig skriftlig erklæring (f.eks. ved brev
eller e-mail).
11.4. Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis kunden afsender sin meddelelse om udøvelse af
fortrydelsesretten inden fortrydelsesfristen er udløbet.
11.5. Når kunden udøver sin fortrydelsesret, refunderer Klaret alle betalinger modtaget fra
kunden uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den
dato, hvor Klaret har modtaget meddelelse om kundens beslutning om at fortryde. Klaret
gennemfører sådan en tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som kunden
benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre kunden udtrykkeligt har indvilget
i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges kunden ingen former for gebyrer
som følge af tilbagebetalingen.
12. ANSVAR OG ANSVARSBEGRÆNSNING
12.1. Klaret er alene ansvarlig for kundens eventuelle direkte tab og skader, såfremt et ansvar
foreligger efter dansk rets almindelige regler. Klaret er ikke i noget tilfælde ansvarlig
for kundens driftstab, følgeskader eller andet indirekte tab.
12.2. Klaret er ikke i noget tilfælde ansvarlig for skader, som opstår under serviceydelsens
udførelse eller i forlængelse heraf, medmindre kunden kan bevise, at skaden skyldes
forsætlige fejl eller grov uagtsomhed hos Klaret eller dennes underleverandører.
12.3. KlaretKlaretKlaretDer henvises til pkt. 20 ”Særlige bestemmelser for Klarets
services”, som beskriver kundens ansvar ved forskellige ydelser forud for leveret ydelse.
13. FORCE MAJEURE
13.1. Klaret er ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som
kan henføres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure forholdet
består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Klarets kontrol, og som
Klaret ikke burde have forudset ved indgåelse af en bindende aftale med kunden. Eksempler
på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og
arbejdsstridigheder.
14. OVERDRAGELSE
14.1. Den bindende aftale, der er indgået mellem Klaret og kunden, herunder enhver ret og
forpligtelse herunder, kan ikke overdrages af kunden uden Klarets forudgående skriftlige
samtykke, men kan til enhver tid overdrages af Klaret uden kundens samtykke og
uden restriktioner.
15. FORRANG
15.1. Ved uoverensstemmelser mellem bestemmelserne i en serviceaftale om levering af en
engangsydelse eller levering af løbende ydelser og disse salgs- og leveringsbetingelser,
har bestemmelserne i serviceaftalen forrang.
16. ÆNDRINGER
16.1. Disse salgs- og leveringsbetingelser kan til enhver tid ændres af Klaret uden kundens
samtykke. Det er derfor vigtigt, at kunden løbende holder sig orienteret om eventuelle
ændringer.
17. PERSONOPLYSNINGER
17.1. I forbindelse med Klarets levering af serviceydelserne indsamler Klaret personoplysninger
om sine kunder. Der henvises til Klarets hjemmeside Klaret.dk under”Privatlivspolitik”
for yderligere om, hvordan Klaret behandler persondata.
18. KLAGEADGANG FOR FORBRUGERE
18.1. Forbrugere kan indgive en klage over en serviceydelse til Center for Klageløsning,
Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Kunden kan klage til Center for Klageløsning
via klageportalen for Nævnenes Hus via www.naevneneshus.dk.
18.2. EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en
klage. Det er særligt relevant, hvis kunden er en forbruger med bopæl i et andet EUland.
Klage indgives via www.ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal kunden
angive Klarets e-mailadresse info@Klaret.dk.
19. LOVVALG OG VÆRNETING
19.1. Disse salgs- og leveringsbetingelser samt enhver bindende aftale indgået mellem Klaret
og kunden er underlagt dansk ret.
19.2. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med den bindende aftale mellem
Klaret og kunden, skal afgøres efter dansk ret og anlægges ved Københavns Byret. I
tilfælde af at kunden er forbruger, anlægges sagen ved forbrugerens eget hjemting.
20. SÆRLIGE BESTEMMELSER FOR KLARETS SERVICES
20.1. Nedenstående beskriver ansvarsfordelingen for rens af fliser
Opmåling: Klaret A/S & House Wash A/S foretager opmåling via satellitfoto og skraverer
bedst muligt området, hvor det er vigtigt, at du ser på det skraverede areal om vi
har fået alt med. Såfremt der er ekstra arealer udover det skraverede, som hænger sammen
med det skraverede areal, så vil det blive renset og faktureret ud fra den sendte m2
pris. Vi fakturerer som udgangspunkt ud fra tilbudsprisen og er der en opdatering (dvs.
flere m2), så vil du enten modtage en faktura med den samlede opdaterede pris og alternativt
forbeholder vi os retten til at efterfakturere for de ekstra m2 der måtte være
tale om på en separat faktura. Skulle der være langt flere m2 (+30 %) end først antaget
i ordrebekræftelsen, vil vores servicetekniker kontakte dig og informere herom. Sørg
derfor gerne for at være ved telefonen, hvis du ikke er hjemme på udførselsdatoen.
Kundens ansvar:
- Der er fri adgang til arealet.
- Der er mulighed for parkering tæt på matriklen og vandforsyning.
- Der er adgang til vand enten ude – eller indefra – vi medbringer selv udstyr.
- Tjek meget gerne, at dit vandtryk ikke er dårligt. I tilfælde af dårligt vandtryk, skal
dette informeres til Klaret A/S inden rensen.
- Arealet er ryddet for krukker, havemøbler, dyr og lign. Disse skal rykkes væk fra terrassen,
mindst 10 meter.
- Området er ryddet for store mængder ukrudt og græskanter er skåret. Mos/ukrudt
langs fugerne skal du ikke fjerne – det tager vi.
Særlige bestemmelser, erstatningsansvar og indsigelser for rens af fliser.
- Indsigelser til opgaven: Hvis der er nogen indsigelser til opgaven, skal dette gøres senest
48 timer efter udført arbejde.
- Flytning af krukker, porcelæn m.v.: Såfremt du ikke har tilvalgt det som en del af din
pakke, så har du selv ansvaret for at flytte krukker og andet væk i behørig afstand fra,
hvor opgaven skal udføres. Vi anbefaler altid en sikker afstand af 10 meter.
- Hvis vandtrykket er for lavt, og det medfører, at arbejdet tager længere tid end planlagt,
vil kunden blive faktureret for den ekstra tid. Dette gælder, hvis arbejdet
eksempelvis er planlagt til én dag, men strækker sig over to, hvilket vil resultere i en
fordobling af prisen. Ekstra tid vil blive faktureret med en sats på 800 kr. pr. time.
- Utæt vandhane og slanger gennem huset: I tilfælde af, at du ikke har vandudtag
udenfor, kan vi tage vand inde fra huset. F.eks. under vasken, i kælderen, bruseren.
Hvis pakning er gammel, kan den give en utæthed efterfølgende. Det kan ikke altid ses
med det samme, da det kan være minimalt. Dette vil med tiden dryppe, og det er derfor
vigtigt, at kunden selv er opmærksom på at stille en drypbakke under, hvis vandet evt.
kan forårsage skade. Hvis hanen viser tegn på utæthed med det samme, hvor vi er på
opgaven, så vil vi gøre opmærksom på det, hvis vi ser det og give besked på, at du skal
få det tætnet. Skal vi igennem huset med vores slanger, så er det kundens ansvar at være
hjemme og have dækket gulvet af med evt. flyttetæpper, hvis gulvet kan være sart. Hvis
der efter rens er problemer med din vandhane, så kan vi ikke holdes ansvarlige for
dette. En normal vandhane, som er ny, tæt og sat korrekt op, vil ikke gå i stykker af, at
vi sætter en kobling og en vandslange på. Vi har dog set tilfælde på ældre vandhaner,
som kan være utætte eller murværket er gammelt og ikke holder vandhanen. I disse
tilfælde er det kundens eget ansvar at holde vandhanen intakt ved normal vedligeholdelse
og reparation.
- Udskridning af fliser: Med tiden kan det ikke undgås, at en fliselægning skrider ud
i større eller mindre grad grundet eksempelvis større regnskyl, rødder fra jorden, indkørsel
af bil m.m. Da rensningen fjerner de fleste former for vækst mellem fugerne, så
vil de brede fuger være tydeligere efter rensning, og dermed kan man se, hvis fliserne
har rykket sig. Klaret A/S & House Wash A/S kan ikke holdes ansvarlig for udskridning
af fliser.
- Stoppet dræn eller kloak: Under rensning renses ukrudt og mos væk fra fugerne.
Her vil en del blive fejet sammen og fjernet. Dog forventes det, da vi renser med vand,
at en del af dette vil gå ned i kloakken. Normalt vil dette ikke være et problem, men har
du en kloak/dræn, som har det med at blive stoppet lettere end andre, så skal I meddele
dette, inden vi starter opgaven.
- Flisernes tilstand efter rensning: Fliser har en forskellig porøsitet, som forværres
over tid, ligesom træ kan mørne og blive blødere over tid. En almindelig mekanisk rensning
ødelægger ikke en ellers sund flise. Efter en rensning vil en porøs mineralsk overflade
dog lettere kunne genkendes, da den ikke længere er tilsmudset. Nogle fliser kan
have oplevet frostsprængninger eller er begyndt at smuldre, hvilket kan ses tydeligt efter
en gennemført rensning.
- Farveforskel: Fliser, som er overdækket, f.eks. under carport, er ikke udsat for syreregn
og slides derfor ikke på samme måde som fliserne udenfor. De bibeholder derfor
den pæne, slebne og glatte overflade, som de har fra produktion i langt flere år end
fliserne der ikke står under overdækning. Fliserne ude foran har derfor altid en mere
nubret og slidt overflade, som virker mere ru. Nogle, men ikke alle fliser, har en lidt
mørkere overflade fra produktion og derfor kan dette ses mere tydeligt efter en rens. Vi
kan ikke rense denne overflade væk. Farveforskel på granit kan i nogle tilfælde blive en
smule mørkere efter imprægnering. Under carporte og overdækninger kan fliserne forekomme
mere mørke, da de ikke er bleget af solen. Der kan under carporte forekomme
mørke kørespor, dette skyldes asfalt og gummi fra dæk på bilen.
- Kalkoptræk: Når fliser er helt nye, vil der være kalk i betonen. Denne kalk stiger
normalt op til overfladen og vaskes bort af regn. Der kan forekomme kalkudfældninger
på overdækkede arealer, der ikke har fået vand før. Ovenstående tilfælde er vi bekendt
med, og den bedste løsning er at få fyldt fugerne med sand eller grus. Dette giver et
mere ensartet resultat og fjerner kalkudfældninger.
- Sort stakit og sort malet facade: Efter rensning skyller vi ned. Der vil dog stadig
kunne være noget snavs og sandkorn, som sætter sig, og som vil gå væk efter nogle
regnskyl. På sort stakit er dette mere synligt, og efter rengøring vil der stadig kunne ses
noget snavs, da det kommer meget tydeligt frem på sort. Vi gør vores bedste på at skylle
ned, men når vi skyller over, og sand/skidt bliver mørkt, så er det meget svært at se,
hvor der kan mangle noget på det sorte stakit, og derfor kan der efterfølgende være lidt,
som regnen skal skylle af.
- Facade: Efter rens af fliser vasker vi facaden ren med et lavt tryk. Hvis facaden har
frostsprængninger eller luft inden under malingen, så vil dette kunne risikere at ryge
af. Du vil typisk inden kunne se, at pudset har streger, hvor det har frostspringninger,
og malingen vil typisk være boblet lidt op eller hænge i nogle flager. Dette er Klaret A/S
& House Wash A/S ikke ansvarlig for at reparere.
20.2. Nedenstående beskriver ansvarsfordelingen for tagbehandlinger
Tagbehandlinger
Hos Klaret A/S udfører vi hovedsageligt vores tagbehandlinger i perioden august-oktober.
Vi sender en besked på e-mail og sms inden vi kommer. Såfremt der er fri adgang og
vand udenfor, så behøver du ikke være hjemme på den planlagte dato.
Der er en række ting, som du skal have styr på, inden vi kommer på udførselsdatoen:
- Der er adgang til vand enten ude eller indefra (Vi har selv udstyr med til at koble os
på den indvendige vandforsyning).
- Tjek meget gerne, at dit vandtryk ikke er dårligt. I tilfælde af dårligt vandtryk, skal
dette informeres til Klaret A/S & House Wash A/S inden vi kommer.
- Der skal være tilgang til taget fra begge sider.
- Der er mulighed for parkering tæt på ejendommen.
- Arealet er ryddet for krukker, havemøbler m.m., der står placeret lige under tagrenden.
- Regnvandstønder frakobles inden behandlingen og først tilkobles igen efter nogle
gode regnfulde dage.
Særlige bestemmelser, erstatningsansvar og indsigelser ved tagbehandlinger
- Indsigelser til opgaven: Hvis der er nogen indsigelser til opgaven, skal dette gøres
senest 48 timer efter udført arbejde.
- Algebehandling af tag: Algebehandling foregår ved, at vi sprøjter skum ud på taget
vha. en lanse. Dette foregår nede fra jorden. Under behandlingen vil vi også
skumme ovenlysvinduer. Desværre, grundet vind og vejr, samt når vi behandler nær
tagryg, de yderste sider og forenden af taget, kan behandlingen i nogle tilfælde
ramme områder som vinduer og døre på siden af huset, samt græs og beplantning
nær huset. Såfremt vores behandling kommer i kontakt med beplantning og græs,
kan det ses i form af pletter eller gult græs, men begge dele vil blive pæne igen. Vi
anbefaler at tørre vinduer og døre af, når vi er færdige (dette indgår ikke i prisen).
- Alt afhængig af tagets tilstand kan man opleve, at taget skal have flere behandlinger
før man opnår en væsentlig forbedring – og vi kan generelt ikke garantere, at alle
alger, snavs eller andet forsvinder helt. Du kan med fordel bestille ekstra behandlinger
udover den årlige behandling.
- Bemærk: For at algebehandlingen har den fulde effekt, skal der gå mindst 6 måneder
efter behandlingen. Der kan derfor ikke klages over behandlingen før, og vi kan
ikke tage stilling til produktets effekt, før der er gået mindst 6 måneder.
Valg af miljøgodkendte produkter
Hos Klaret A/S & House Wash A/S går vi meget højt op i at sikre dig det bedste resultat
af algebehandlingen. Derfor bruger vi to forskellige miljøgodkendte algemidler, AlgeFri
N ProFF og Neutralon. I denne forbindelse er der nogle ting, der er vigtigt for os at vide,
for at kunne vælge det algemiddel der giver det bedste resultat på dit tag.
I langt de fleste tilfælde vil vi anvende AlgeFri N ProFF, som ikke kræver opsamling af
den overskydende væske, og må løbe direkte i afløbet, uanset kloakeringsforhold på
ejendommen.
For at kunne anvende AlgeFri N ProFF til behandlingen af dit tag, er det vigtigt, at du
oplyser, om du har følgende materialer på dit tag, hvilket kan forhindre os i at anvende
midlet og medføre, at vi i stedet skal anvende vores andet algemiddel Neutralon.
Materialerne er følgende:
• Solceller
• Sort zink
• Ny blank zink (mindre end 12 måneder)
• Sort aluminium
• Mørk plast
• Kobber
Hvis ikke du allerede har oplyst os om ovenstående materialer på dit tag, er det vigtigt,
at du gør det inden du bekræfter dit tilbud og inden vi kommer, da det kan medføre, at
vi skal ændre din ordre og det kan give en kemisk reaktion på ovenstående materialer.
Du kan oplyse, såfremt du har ovenstående materialer på dit tag ved at ringe ind til os.
Bemærk: Klaret A/S & House Wash A/S tager ikke ansvaret for, om ovenstående er
meldt ind og dermed, såfremt der er et uheld, vil Klaret A/S & House Wash A/S ikke
kunne holdes ansvarlige.
Fælles eller separat kloakering?
Har du et af de ovennævnte materialer på dit tag, er det også vigtigt, at du ved bestilling
af tagbehandlingen oplyser os om, hvorvidt du har fælles eller separat kloakering – dvs.
om din vandafledning fra nedløbet går til en fælles kloak eller en separat kloak. Ved
fælles kloakering må vores Neutralon algemiddel gå direkte i nedløbet. Ved separat kloakering
skal det overskydende Neutralon algemiddel suges op – det sker ved afpropning
af tagrenden og sugning fra tagrenden til vores beholder (her kommer et tillæg på
200 kr. inkl. moms).
Hvis du ikke ved, om du har separat eller fælles, så kan du kontakte eller spørge ved din
kommune. Det er kunden selv, som er ansvarlig for at orientere, såfremt der er separat
kloakering.
Vind og vejr
Det er vigtigt, at det ikke regner og blæser for meget under behandlingen – dog sker der
ikke noget ved, at det begynder at regne en time efter, da produktet her vil være trukket
godt ind i taget. Skulle det begynde at regne eller blæse for meget, så udsætter vi din
behandling.
20.3. Nedenstående beskriver ansvarsfordelingen for tagrende-rens
Vores tagrende-rensningsservice er udelukkende rettet mod at sikre uhindret gennemstrømning
samt opretholdelse af tagrendens funktionelle kapacitet, hvorved der foretages
bortskaffelse af sådanne elementer, der umiddelbart og væsentligt obstruerer
vandets frie passage.
Mindre aflejringer såsom mudderklatter, småsten eller øvrige partikulære substanser,
der ikke i nævneværdig grad kompromitterer tagrendens operationelle effektivitet, anses
ikke for at kræve intervention og vil således ikke blive omfattet af rengøringsprocessen.
Kundens ansvar:
- Der er fri adgang til arealet.
- Der er mulighed for parkering tæt på matriklen.
- Kunden skal stille de nødvendige nøgler, koder eller adgangstilladelser til rådighed
som aftalt på forhånd. Såfremt den aftalte adgang ikke tilvejebringes, forbliver kunden
ansvarlig for betaling af det fulde beløb for den aftalte rensning
- Skulle visse områder forblive urensede efter den indledende rensning, skal kunden
underrette virksomheden og give adgang til disse områder inden for 48 timer, hvorefter
virksomheden vil fuldføre rensningen uden yderligere omkostninger; i modsat fald skal
fakturaen betales fuldt ud.